Aan anekdotes over de wielerronde van Luyksgestel heeft hij geen gebrek: Adriaan van Heeswijk van Bakkerij van Heeswijk. Logisch ook, als je bedenkt dat de bakkerij al vanaf de allereerste wielerronde sponsort. Adriaan zit sinds 1982 in het familiebedrijf dat in 1914 door zijn opa is gestart. Hij viert dit jaar dus zijn 40 jarig bakkersjubileum. Het jaar dat hij in het bedrijf kwam, was namelijk ook het jaar waarin hij zijn bakkersdiploma haalde. Adriaan is een échte sportman en met de wielerronde opgegroeid. Adriaan: “Als klein manneke zat ik voor de deur van de bakkerij naar de koers te kijken.”
Met de wielerronde grootgebracht
“Maatschappelijke betrokkenheid zit in ons DNA”, vertelt Adriaan. “Onze vader was misschien geen sportman, maar zeker wel een maatschappelijke man. Dat maakt dat hij altijd een enorme binding heeft gehad met het hele wielergebeuren in Luyksgestel dat een lange historie heeft. Zo ging hij wel eens net zo vaak bij ondernemers thuis op bezoek totdat ze hem gaven wat hij nodig had voor de organisatie van de wielerronde.” Adriaan: “Natuurlijk moet je één lijn trekken als het gaat om sponsoring en dat doen we ook. Maar dat neemt niet weg dat ik misschien heel stiekem wél een persoonlijke voorkeur heb. Ik ben gewoon met die wielerronde grootgebracht.”
Sprietje trekken
Adriaan vertelt dat hij dan ook nooit een wielerronde heeft overgeslagen. Al dreigde dat één jaar wel te gebeuren toen hij samen met zijn broer Peter op maandagmiddag met de kermis ergens in De Meern op bedrijfsbezoek moest. Ze besloten toen dat één van hen naar de wielerronde mocht en de ander naar de afspraak moest. “We kwamen er samen niet uit en hebben het uiteindelijk opgelost met ‘sprietje trekken’; degene die het kortste sprietje trok moest gaan. Uiteindelijk won ik gelukkig en moest Peter op bedrijfsbezoek.”, lacht Adriaan. Ze hebben daar nog wel eens over samen.
Worstenbroodjes
Dan komt het gesprek op het onderwerp ‘worstenbroodjes’. De worstenbroodjes van Bakkerij van Heeswijk zijn namelijk beroemd onder al die mensen die al jaren in de VIP-tent komen. Adriaan: “Ja, al zolang als ik weet bakken we met de wielerronde worstenbroodjes voor de mensen in de tent. Er is natuurlijk niks mooier voor ons dan het geven van een worstenbroodje. Ik bak ze zelf af en breng ze zelf weg, naar Nel!” Adriaan lacht: “Dat is ook goed voor me, dan kan ik heel even stoppen met bier drinken. Dat houd ik toch niet de hele dag vol.” De worstenbroodjes van Bakkerij van Heeswijk zijn daarmee een echte traditie geworden. “We willen natuurlijk ook niet dat de catering daar een ander worstenbroodje heeft!”
Topsport bedrijven
Adriaan: “Jarenlang deden we met medewerkers van ons bedrijf mee aan de Dikke Banden Race en gingen we samen stappen. Op de kermis zijn veel ‘bakkersrelaties’ onder onze medewerkers ontstaan.” Adriaan denkt even na en komt meteen al tot vier stelletjes. “Toen we 100 jaar bestonden was het samenzijn tijdens de wielerronde en de kermis belangrijk voor onze medewerkers. Ons motto is: ‘We moeten overal een feestje van maken’.” Dat neemt zeker niet weg dat het binnen Bakkerij van Heeswijk soms kei hard werken is. Adriaan: “Willen wij als speciaalzaak overleven, dan moeten we topsport bedrijven, zeg maar de Champions League spelen. We moeten ons blijven ontwikkelen, we moeten blijven trainen, we moeten steeds innoveren en steeds met nieuwe producten komen.”
Wielerrondekoek Leontientje
Dan geeft Adriaan een prachtig voorbeeld van de combinatie tussen topsport en het ontwikkelen van nieuwe producten: “Zeven jaar geleden vond de 50e wielerronde plaats. Voor deze unieke gelegenheid wilden we met een speciale wielerrondekoek komen. Leontine van Moorsel was destijds ambassadrice van onze brancheorganisatie. In nauwe samenwerking met een toppatissier ontwikkelden we toen het Leontientje. Voor elke koek die we verkochten schonken we 1 euro aan het Leontienhuis, een stichting voor mensen met een eetstoornis. Het Leontientje werd een gigantisch succes en zit tot op de dag van vandaag nog in het assortiment. Leontine was er die dag zelf ook en ze is lang gebleven.”
Ingebakken
Dan sluit Adriaan af: “Weet je wat ook goed gelukt is? Het is redelijk vanzelfsprekend dat de Luyksgestelse ondernemers bij de wielerronde zijn. Maar het is zo bijzonder dat we er elk jaar weer ook Bergeijkse ondernemers treffen! Zelfs zij houden hun agenda ervoor vrij. Dit alles maakt de wielerronde van Luyksgestel het belangrijkste evenement van het jaar. Ja, deze traditie zit er écht ingebakken.”
Mooi interview, mooi verslag.
En het allerlaatste woord is wat mij betreft het meest treffend:
`ingebakken`